Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, December 21, 2011

Duidelijke vertraging in Amerikaanse reclamebestedingen

De Amerikaanse reclamebestedingen kennen duidelijk een vertraging. Grote adverteerders beginnen onder invloed van de moeilijke economische omstandigheden conservatiever om te gaan met hun budgetten. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Kantar Media. Daarbij wordt opgemerkt dat de Amerikaanse reclamemarkt tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een hoogte bereikte van 104,7 miljard dollar. Dat betekent een stijging met 1,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Tijdens het derde kwartaal was er echter nog slechts een groei met 0,4 procent.

"Het voorzichtig optimisme voor de reclamemarkt aan het begin van dit jaar heeft plaats gemaakt voor een steeds groeiende aarzeling," merken de onderzoekers op. "Tijdens het eerste kwartaal werd nog een groei met 4,1 procent opgetekend tegenover dezelfde periode vorig jaar. Tijdens het tweede kwartaal was die toename al teruggevallen tot 2,8 procent." Opgemerkt wordt dat vooral de grote adverteerders hun budgetten hebben beperkt. Bij de tien grootste adverteerders werd tijdens het derde kwartaal een terugval met 1,4 procent geregistreerd.

Bij Procter & Gamble, producent van consumptiegoederen en de grootste adverteerder op de Amerikaanse markt, werd een daling met 5,6 procent opgetekend. General Motors, Verizon Communications en News Corporation - die eveneens tot de tien grootste adverteerders van de Verenigde Staten behoren - werden zelfs inkrimping van minstens 10 procent gemeld. De terughoudendheid bij de grote concerns hebben volgens Kantar Media de gezonde groei bij de middelgrote adverteerders uitgehold.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home