Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, November 06, 2011

Tablet-geïnteresseerde doet weinig onderzoek naar concurrentie

De meeste kopers van tablets hebben vooraf vaak al een specifiek merk gekozen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Compete tussen februari en juli van dit jaar. Minder dan één derde van de potentiële tablet-gebruikers blijkt immers ook naar informatie over concurrerende merken te kijken. Er wordt aan toegevoegd dat 69 procent van de respondenten specifiek informatie opzoekt over de iPad van Apple. De Blackberry Playbook volgt met amper 6 procent op de tweede plaats.

"Het gebrek aan vergelijkend onderzoek is ongetwijfeld gedeeltelijk te wijten aan de grote trouw tegenover het iPad-merk," voert onderzoeksleider Jody Schechter aan. "Uit het onderzoek blijkt dat potentiële gebruikers van Google Chromebook, Samsung Galaxy of Blackberry Playbooks zes keer meer geneigd waren om hun originele keuze met een ander product te vergelijken dan bij de geïnteresseerde iPad-klant werd opgetekend. De iPad is op dit ogenblik de enige tablet die zich in het geheugen van de consument heeft genesteld."

Uit de studie blijkt dat slechts 4,7 procent van de iPad-gegadigden onderzoek doet naar andere producten. Bij Google Chromebook loopt dat daarentegen op tot 35,7 procent, gevolgd door Samsung Galaxy (30,6 procent) en Blackberry Playbook (23,1 procent). Schechter voegt er aan toe dat de concurrenten dan ook zwaar zullen moeten investeren in reclame en marketing indien ze echt de strijd met de iPad willen aangaan. Hij merkt op dat de interesse in de Blackberry Playbook tijdens de maand april een plotse groei kende, maar al snel weer afvlakte.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home