Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, November 07, 2011

Jonge man neemt vrouwelijke shopping-gewoontes aan

Mannelijke en vrouwelijke shoppers hebben nog steeds uiteenlopende opvattingen over het shoppen, maar jongere mannen hebben vaak meer gemeenschappelijk met vrouwen dan hun oudere collega's. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Shoppercentric bij duizend Britse consumenten. Wel wordt opgemerkt dat het onderzoek de bevestiging vormt van een aantal stereotypes, die aangeven dat mannen hun aankopen willen plannen en weinig tijd willen besteden aan het zoeken naar een product.

De onderzoekers merken op dat 54 procent van de mannelijke respondenten minstens enkele keren per week winkelen. Daarbij gaf 49 procent aan echter alleen te winkelen wanneer men vooraf een geplande aankoop in het achterhoofd had. Bij vrouwen gaat 38 procent van de respondenten alleen gericht winkelen. Bovendien stelde 31 procent van de mannen geregeld aankopen te doen in de eerste winkel die wordt bezocht. Dat daalt bij vrouwen tot 23 procent.

Uit het onderzoek dat 36 procent van de mannelijke klanten bij non-food maximaal twee winkels bezoekt, tegenover 23 procent bij vrouwen. Daarentegen blijkt 11 procent van de vrouwen minstens tien winkels te bezoeken. Datzelfde geldt echter voor slechts 4 procent van de mannen. Er wordt echter opgemerkt dat 63 procent van de mannen uit de leeftijdsgroep tussen achttien en vierentwintig jaar toegeeft bij een bezoek aan een winkel aan een product herinnerd te worden, tegenover 48 procent bij de totale mannelijke populatie en 67 procent bij vrouwen.

Ook blijkt 38 procent van de jongere mannelijke shoppers impulsaankopen te doen, tegenover 25 procent bij de totale mannelijke populatie en 30 procent bij vrouwen. Bovendien zegt 22 procent van de jongere mannelijke consumenten van winkelen een sociaal evenement met vrienden te maken. Dat is dezelfde score als bij vrouwen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home