Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, November 07, 2011

Duurzaamheidsverslag is meer dan glossy magazine

Er bestaat geen enkelvoudige benadering van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een intelligente aanpak vergt een combinatie van verplichte en vrijwillige maatregelen. Dat heeft Richard Howitt, verslaggever van het Europees Parlement voor de problematiek, in een gesprek met het webmagazine EurActiv gezegd. De voorstellen van de Europese Commissie, die een combinatie van verplichte en vrijwillige maatregelen inhoudt, zijn volgens Howitt dan ook een stap in de goede richting.

"Er wordt steeds meer algemeen aanvaard dat maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijk onderdeel vormt van de concurerentiekracht van een bedrijf en niet langer een zakelijke glossy publicatie is," merkt Howitt op tegenover Euractiv. "Dat proces wordt in grote mate gestuurd door klanten en investeerders, die een volledig inzicht willen verwerven over de uitdagingen, mogelijkheden en bedreigingen van de ondernemingen."

Howitt stelt dat de Europese Unie ook buiten de eigen grenzen een leidinggevende rol op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen moet innemen. "De Europese Unie moet dat standpunt wereldwijd doordrukken," merkt hij op. "Er moet naar gestreefd worden dat de integratie van duurzaamheid in de financiële rapportage tegen het einde van dit decennium over de hele wereld door bedrijven is geïmplementeerd." Hij geeft echter toe dat ook op Europees vlak nog een aantal ongelijkheden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen moeten worden weggewerkt.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home