Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, November 06, 2011

Beïnvloeding in sociale media gebeurt niet door grote massa's

Sociale media en de aanbevelingen van andere consumenten kunnen de houding van het individu tegenover een product of een service veranderen, maar dat gebeurt niet op een manier die algemeen zou kunnen worden verondersteld. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Social Computing Research Group van het computerbedrijf Hewlett-Packard. Daarbij wordt opgemerkt dat niet de grote massa van opposanten bepalend is om de opinie van de consument te veranderen.

Uit het experiment bleek dat de respondent zich met zijn mening over een product of service sneller aansluit bij een tegenovergesteld oordeel van een kleine groep dan bij de oppositie van een grotere massa. De onderzoekers stellen dat het individu zijn positie versterkt wanneer zijn overtuiging door oppositie wordt bedreigd, maar anderzijds streeft naar sociale bevestiging. Dat gaat volgens de onderzoekers op vooral wanneer de groep opposanten kleiner is.

De onderzoekers voegen er aan toe dat vooral de timing van de externe invloed belangrijk is wanneer men een consument van mening wil doen veranderen. "De impact blijkt het grootste te zijn wanneer men de consument voldoende tijd geeft om met een product kennis te maken vooraleer hij met tegenovergestelde opinies wordt geconfronteerd," wordt er aangevoerd. "Bovendien blijkt het individu gemakkelijker beïnvloed te worden wanneer hij er zelf langere tijd heeft over gedaan om een opinie te vormen."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home