Britse reclamebestedingen opnieuw teruggevallen
Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar zijn de reclamebestedingen in Groot-Brittannië met 1,1 procent gedaald tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Ward. Daarmee werd voor de eerste keer in meer dan een jaar opnieuw een daling opgetekend. Bij televisie werd een terugval met 2,2 procent geregistreerd, terwijl de gedrukte pers een achteruitgang met 7,7 procent liet optekenen. Dat kon niet gecompenseerd worden door een reclamegroei op radio (7,3 procent), internet (6,4 procent) en direct mail (2 procent).
De terugval is volgens de onderzoekers te wijten aan het strenge Britse fiscale klimaat, de ongunstige arbeidsmarkt en het negatieve consumentenvertrouwen. Er wordt echter ook gesteld dat het tweede kwartaal van vorig jaar een groei met 11,9 procent opleverde. "Daardoor is de vergelijking minder vanzelfsprekend," aldus onderzoeker Suzy Young. Er wordt aan toegevoegd dat er voor de tweede jaarhelft echter opnieuw met een groei tussen 1,3 procent en 1,7 procent rekening zou moeten worden gehouden.
Over het hele jaar werd nog een groei met 0,9 procent verwacht, nadat in juni nog gewag was gemaakt van een toename met 1,4 procent. Er wordt daarbij opgemerkt dat vooral retail en overheid dit jaar een terugval zullen laten optekenen. Voor volgend jaar werd gerekend op een stijging met 4,6 procent, terwijl in juni nog een groei met 5,4 procent in het vooruitzicht was gesteld. Die groei wordt volgens de onderzoekers in belangrijke mate gedragen door de Olympische Spelen, die volgend jaar in Londen worden georganiseerd.
De terugval is volgens de onderzoekers te wijten aan het strenge Britse fiscale klimaat, de ongunstige arbeidsmarkt en het negatieve consumentenvertrouwen. Er wordt echter ook gesteld dat het tweede kwartaal van vorig jaar een groei met 11,9 procent opleverde. "Daardoor is de vergelijking minder vanzelfsprekend," aldus onderzoeker Suzy Young. Er wordt aan toegevoegd dat er voor de tweede jaarhelft echter opnieuw met een groei tussen 1,3 procent en 1,7 procent rekening zou moeten worden gehouden.
Over het hele jaar werd nog een groei met 0,9 procent verwacht, nadat in juni nog gewag was gemaakt van een toename met 1,4 procent. Er wordt daarbij opgemerkt dat vooral retail en overheid dit jaar een terugval zullen laten optekenen. Voor volgend jaar werd gerekend op een stijging met 4,6 procent, terwijl in juni nog een groei met 5,4 procent in het vooruitzicht was gesteld. Die groei wordt volgens de onderzoekers in belangrijke mate gedragen door de Olympische Spelen, die volgend jaar in Londen worden georganiseerd.
Labels: Groot-Brittannië, reclame
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home