Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 30, 2011

Europese Commissie werkt aan arbitrage voor consumenten

De Europese Commissie heeft een aantal voorstellen gelanceerd die het aan de consument gemakkelijker moeten maken om klachten rond aankopen neer te leggen, zonder dat daarvoor naar een rechtbank hoeft gestapt te worden. John Dailli, Europees Commissaris voor gezondheid en consumentenbeleid, stelde dat de voorstellen de consument moeten garanderen dat hij zijn rechten overal in de Europese Commissie kan laten gelden. De maatregelen moeten ook het vertrouwen in de online handel verhogen.

"Het lage consumentenvertrouwen vormt een bedreiging voor het economische herstel, dat op dit ogenblik een absolute prioriteit is," merkte John Dalli op. "De nieuwe maatregelen moeten dat vertrouwen opdrijven door de consument een alternatief aan te bieden dat gebruiksvriendelijker, sneller en goedkoper is dan de rechtbank." De nieuwe maatregelen moeten nog wel door het Europees Parlement en de nationale overheden worden bevestigd. Wellicht zullen de nieuwe regels pas over vier jaar kunnen worden ingevoerd.

De nieuwe voorstellen mikken vooral op de installatie van een arbitrage, ombudsman of consumentenraden op nationaal niveau. Daarnaast wil de Europese Commissie een Europees online platform creëren waar klanten in hun eigen taal klachten tegen bedrijven of diensten in andere landen zouden kunnen deponeren. Dalli stelde dat verscheidene lidstaten al individuele maatregelen hebben genomen, maar die zijn niet op Europees vlak op elkaar afgestemd. Hij merkte echter op dat Slovenië en Slovakije nog geen enkel arbitrage-mechanisme hebben geïnstalleerd.

Scandinavië en de Baltische staten hebben volgens de Europees Commissaris de sterkste arbitrage-systemen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home