Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, October 19, 2011

Vrouwen hebben grootste impact op consumentenbestedingen

De consumentenbestedingen worden voor een meerderheid gestuurd door vrouwen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Gallup. De onderzoekers stelden vast dat bijna 50 procent van de internet-gebruikers aangeeft dat hun echtgenote de belangrijkste invloed heeft op hun aankoopbeslissingen. Kinderen, ouders, vrienden en experts halen in het onderzoek slechts een score van 10 procent. Nagenoeg niemand noemt een gesponsorde pagina op een sociale netwerksite.

Gallup geeft aan dat de consument aan merken vaak het voordeel van de twijfel geeft wanneer ze iets negatief te melden hebben. Dat geldt volgens de onderzoekers vooral voor zwaar geëngageerde consumenten. Daarbij wordt opgemerkt dat 74 procent van de zwaar geëngageerde consumenten zich in hun sociale netwerken positief opstellen tegenover merken, maar geen enkel negatief engagement vertonen. Consumenten die weinig engagement vertonen, hebben daarentegen slechts 1 procent positieve activiteiten, tegenover 14 procent negatieve.

"De consument lijkt meer voorbestemd te zijn om zich positief op te stellen tegenover een organisatie dan prospects, die minder geëngageerd zijn tegenover het bedrijf," aldus Gallup. De onderzoekers merken verder op dat de analoge kanalen in sociale netwerken nog altijd belangrijker zijn dan de digitale platformen. Dat geldt volgens Gallup voor alle categorieën van sociale netwerkers, met inbegrip van de jongere generatie, die nochtans heel digitaal is gericht.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home