Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, October 19, 2011

Britse consument ruilt sandwich in voor sushi

De Japanse sushi begint in Engeland een bedreiging te vormen voor de traditionele sandwich. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau AC Nielsen. Daarbij wordt opgemerkt dat de verkoop van sushi op de Britse markt het voorbije jaar met 21 procent is gestegen. De onderzoekers voegen er aan toe dat de toenemende populariteit van sushi in belangrijke mate te danken is aan de promotie die door bekende televisiekoks zoals Jamie Oliver voor de Japanse delicatesse wordt gevoerd.

"Sushi is op de Britse markt inmiddels groter geworden dan sandwiches met tonijn en komkommer en ploughman," aldus een woordvoerder van de winkelketen Tesco tegenover het webmagazine Foodnavigator. "Dankzij de televisiekoks en het streven van de consument naar variatie heeft de vraag naar sushi het voorbije jaar een belangrijke groei gekend." Tot de populairste sushi-producten behoren nigiri, vis op een rijstbed, garnalenrollen, gerookte zalm, komkommer en rode paprika.

"Lange tijd werd sushi bestempeld als een product voor een kleine groep overtuigde consumenten, maar het product heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een populaire snack voor een groot gedeelte van het Britse publiek," voert sushi-expert Kathryn Bettles aan. "De jongste vijf jaar is er een duidelijk groeiende interesse bij de Britse consument merkbaar." Bij Tesco worden elk jaar dertig miljoen pakketten sushi verkocht. Daar wordt echter opgemerkt dat de meest populaire sandwiches nog altijd een veel grotere afzet kennen dan het sushi-aanbod.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home