Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 20, 2011

Online consument wacht geduldig op meest aantrekkelijke bod

De consument vertoont een steeds genuanceerder gedrag op het gebied van online aankopen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het netwerk LinkShare bij Britse consumenten. Naarmate de voorkeuren van de shopper veranderen, blijken de gewoontes bij e-commerce volgens de onderzoekers te verschuiven. Onder meer zegt 74 procent van de Britse consumenten een aankoopbeslissing zo lang als nodig uit te stellen tot men er zeker van is het meest aantrekkelijke aanbod gevonden te hebben.

De onderzoekers stellen dat 56 procent van de ondervraagden tijdens het research-proces in de aanloop naar een aankoop op twee tot drie verschillende websites informatie opzoeken. Een groep van 21 procent raadpleegt minstens vier verschillende websites. De onderzoekers voegen er aan toe dat ook na de aanschaf van een product nog altijd 40 procent van de shoppers verdere online informatie zoekt om er zeker van te zijn dat ze bij hun aankoop de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit hebben weten te realiseren.

Ook wordt opgemerkt dat er een aantal duidelijke verschillen naargelang het geslacht van de consument kunnen worden vastgesteld. Daarbij wordt onder meer opgemerkt dat 12 procent van de mannelijke respondenten minstens zes websites bekijkt vooraleer een aankoopbeslissing wordt genomen. Bij vrouwelijke consumenten blijft dat beperkt tot 9 procent. Algemeen stellen de onderzoekers dat marketeers moeten inspelen op de duidelijke behoefte aan informatie van de consument.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home