Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, October 01, 2011

Motivering schenkingen diverser dan gedacht

De motiveringen om schenkingen op te nemen in een erfenis blijken veel diverser te zijn dan tot nu toe werd aangenomen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan het Center on Philantropy aan de Indiana University. Er wordt aan toegevoegd dat een identificatie met het goede doel vaak een cruciale motivatie vormt om een schenking te overwegen, terwijl onderzoek daar in het verleden volgens de onderzoekers weinig aandacht aan heeft besteed.

De onderzoekers merken op dat er in de Verenigde Staten elk jaar een bedrag van 23 miljard dollar wordt geërfd. Er wordt aan toegevoegd dat schenkingen 10 procent van de inkomsten van goede doelen vertegenwoordigen. Toch blijkt slechts 8 procent van de Amerikaanse bevolking in zijn erfenis een schenking te doen. Dat cijfer is volgens de onderzoekers meer dan een eeuw nagenoeg onveranderd gebleven.

"De motivaties achter schenkingen zijn veel gevarieerder dan men denkt," merkt onderzoeksleider Adrian Sargeant op. "Onder meer een gebrek aan behoefte binnen de eigen familie kan tot schenkingen aanzetten, maar sommige mensen willen met dergelijke initiatieven ook eeuwig voortleven, terwijl anderen bewust een verschil willen maken. In een aantal gevallen zitten achter schenkingen ook kwaadaardigheid. Tot nu toe werd aan het fenomeen van identificatie echter bijzonder weinig aandacht geschonken."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home