Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 10, 2011

Klachten onsympathieke patiënt worden minder ernstig genomen

Klachten van mensen die niet aardig worden gevonden, worden ook minder ernstig genomen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Universiteit Gent. De onderzoekers stellen daarbij dat de pijnintensiteit van patiënten die als egoïstisch, hypocriet of arrogant worden bestempeld, door waarnemers minder hoog wordt ingeschat. Bovendien bleken de waarnemers ook minder sympathiek te staan tegenover de pijnklachten van de betrokken patiënten.

"De pijnintensiteit van onsympathieke patiënten werden door de waarnemers lager ingeschat dan gelijkaardige klachten van sympathieke mensen," voeren de onderzoekers aan. "Bovendien bleken de waarnemers minder gevoelig te zijn voor de pijn van onsympathieke patiënten dan voor de klachten van sympathieke mensen. De waarnemers bleken bovendien niet in staat te zijn om een onderscheid te maken tussen de verschillende pijnniveaus waarvan onsympathieke patiënten getuigden."

"Het identificeren van factoren die de inschatting van pijn door anderen beïnvloeden is een belangrijk gegeven," merkt onderzoeksleider Liesbet Goubert, professor gezondheidspsychologie aan de Universiteit Gent, op. "Die perceptie kan immers een invloed hebben op de cruciale acties die moeten worden ondernomen op het gebied van pijnmanagement, zowel in een professionele omgeving als in de dagelijkse omgeving. Onsympathieke patiënten lopen het gevaar minder snel geholpen te worden en dreigen ook minder goed geholpen te worden."

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home