Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 10, 2011

Sociale media voorlopig geen verkoopkanaal

Meer dan 90 procent van de grote merken maken gebruik van sociale media, maar het platform wordt vooral gebruik als een marketing-medium en niet als een kanaal om tastbare inkomsten te genereren. Dat is de conclusie van een enquête van consulent Booz en software-provider Buddy Media bij executives van honderd grote bedrijven. Het gemiddelde bedrijf doet op dit ogenblik beroep op 4,6 sociale platformen. Volgens 94 procent van de ondervraagden is snel inspelen op het fenomeen van sociale media cruciaal.

Uit het onderzoek blijkt dat 94 procent van de ondervraagde bedrijven Facebook tot zijn drie belangrijkste sociale prioriteiten rekent. Dat geldt bij 77 procent voor Twitter en bij 42 procent voor YouTube. Blogs en merkplatforms realiseren een score van 25 procent, gevolgd door LinkedIn (13 procent) en gelokaliseerde diensten zoals Foursquare (8 procent). De verantwoordelijkheid voor de activiteiten worden in eerste instantie toevertrouwd aan de marketing-divisie (82 procent), gevolgd door digitale teams (62 procent), public relations (48 procent) en klantendiensten (26 procent).

In eerste instantie worden de platformen echter ingezet voor reclame en promotie (96 procent), gevolgd door public relations (88 procent), klantendienst (75 procent) en marktonderzoek (56 procent). Pas daarna komen sales (40 procent) en het stimuleren van actie bij de consument (46 procent). Volgens 90 procent dragen activiteiten in sociale media bij tot de merkbekendheid, terwijl 88 procent gewag maakt van het stimuleren van ruchtbaarheid, gevolgd door inzicht in de consumentenmarkt (78 procent) en het versterken van de marketing-efficiëntie (78 procent).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home