Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 10, 2011

Marketeer heeft verkeerde perceptie over sociale netwerken

Marketeers hopen met het opbouwen van een hele reeks likes-vermeldingen in Facebook meer merkadvocaten en sociale mediafans te kunnen verzamelen. Slechts 42 procent van de Facebook-gebruikers is echter van mening dat marketeers op een dergelijke manier de likes-vermeldingen zouden mogen interpreteren. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het bureau ExactTarget. Daarbij wordt opgemerkt dat 25 procent van de Facebook-gebruikers zich uitdrukkelijk tegen een dergelijke interpretatie van een likes-vermelding verzetten.

Er wordt aan toegevoegd dat Facebook-gebruikers een aantal omschreven verwachtingen hebben wanneer ze een bedrijf een like-vermelding toekennen. Daarbij wordt in de eerste plaats verwacht toegang te krijgen tot exclusieve content, evenementen of speciale aanbiedingen (58 procent). Een even grote groep verwacht ook kortingen en promoties aangeboden te krijgen. Daarnaast verwacht 47 procent ook updates over het bedrijf te ontvangen. Jongere consumenten blijken volgens de onderzoekers minder verwachtingen te hebben.

Gebruikers die geen merkenfan worden, hebben volgens de onderzoekers echter vaak een negatieve perceptie over de like-vermelding. Daarbij wordt in de eerste plaats gevreesd overspoeld te worden door commerciƫle boodschappen en reclame (54 procent), terwijl men ook weigerachtig staat om profiel-informatie te verstrekken aan bedrijven (45 procent). Bovendien wil 31 procent geen commerciƫle informatie doorsturen aan vrienden. Dat heeft volgens de onderzoekers vele gebruikers ervan weerhouden om op sociale netwerken banden te smeden met bedrijven.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home