Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 10, 2011

Oorzaak verveling moet vaak bij individu worden gezocht

Bij een gevoel van verveeldheid moet het individu de oorzaak bij zichzelf voelen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Alberta bij een groep studenten. Daarbij moet volgens de Canadese onderzoekers worden bekeken waar de oorzaak van de verveling is gelegen. Pas wanneer er een groter inzicht is in de onderliggende redenen van verveling, kunnen er volgens de hen immers maatregelen worden doorgevoerd om het probleem aan te pakken.

"Vaak wordt de verantwoordelijkheid voor verveling gelegd bij de leerkrachten, die volgens de critici hun lessen interessanter zouden moeten maken," voert onderzoeker Lia Daniels, professor opvoedkunde aan de University of Alberta, aan. "Er zullen echter altijd studenten zijn die de lessen vervelend zullen vinden, ongeacht de inspanningen die worden gedaan om de content op een boeiende manier te presenteren. Deze groep ziet geen enkele waarde in de materie die hen wordt aangeboden. Bij anderen zou met een andere aanpak echter wel interesse kunnen worden opgewekt."

"Het achterhalen van de oorzaak van de verveling is dan ook zonder meer cruciaal," merkt Daniels op. "Mogelijk wordt er een onvoldoende uitdaging ervaren, maar mogelijk is ook het aangereikte materiaal te zwaar of is er een onvoldoende kennis over de concepten die noodzakelijk zijn om de gegeven opdrachten af te werken. Wanneer het probleem wordt opgemerkt, moet dan ook onderzocht worden af de oorzaak moet gezocht worden in het werk dan wel in het feit dat de klager in wezen door een algemeen gevoel van verveling wordt geplaagd."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home