Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 10, 2011

Voedingsindustrie ontkent geheimzinnigheid over nanotechnologie

De Europese voedingsindustrie wil transparanter rond het gebruik van nanotechnologie, maar wordt daarin afgeremd door commerciële gevoeligheden. Dat heeft Kathy Groves, projectmanager innovatie bij Leatherhead Food Research, gezegd in een reactie op de kritiek over geheimzinnigheid over de inzet van nanotechnologie. Volgens Groves zijn de voedingsbedrijven bereid om informatie over nanotechnologie te verstrekken, maar moet dat kunnen gebeuren zonder dat de ondernemingen daarmee hun concurrentieel voordeel verliezen.

Er is veel kritiek over de zwijgzaamheid die de voedingssector zou aanhouden over de inzet van nanotechnologie. "De sector moet echter duidelijk maken dat wetenschap en technologie geen bedreiging, maar een verbetering vormen voor het vertrouwen in voeding," stipte Groves aan tegenover het magazine Foodnavigator. "Alle belanghebbenden moeten deze boodschap duidelijk maken aan de consument. Er moet een groter inzicht worden verspreid over de voedingsprocessen. Bovendien moet de nadruk worden gelegd op de voordelen van de nieuwe technologieën."

Onder meer wijst Groves erop dat met nieuwe technologieën gezondere alternatieven kunnen worden gerealiseerd van producten met onder meer hogere gehaltes aan vetten, zouten en suikers, zonder dat er compromissen moeten worden gesloten op het gebied van smaak. Ook moet volgens Groves duidelijk worden gemaakt dat er grote verschillen zijn tussen de diverse nanomaterialen, die ook worden gecreëerd op basis van organische producten, zoals oliën en proteïnen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home