Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, October 02, 2011

Informatica-onderwijs Midden-Oosten laat kansen liggen

Het onderwijs in de Arabische wereld maakt onvoldoende gebruik van informatica. Dat is de conclusie van een onderzoek in opdracht van het United States Agency for International Development (USAID). De onderzoekers stellen dat het Arabische technologiebeleid de daadwerkelijke behoeftes van studenten over het hoofd ziet. De inzet van de technologie is volgens hen nagenoeg volledig gericht op een mechanische optimalisering van het gebruik van de uitrusting en het verder zetten van culturele tradities.

"Er is duidelijk nood aan een diepgaande institutionele hervorming die het Arabische onderwijs laat beantwoorden aan de verwachtingen van de eenentwintigste eeuw," stippen de onderzoekers aan. De resultaten zijn volgens hen ongetwijfeld te wijten aan de moeilijkheden die gekoppeld zijn aan de implementering van een agenda voor modernisering en hervormingen in landen die amper enkele decennia losgekomen zijn uit de koloniale dominantie.

Het is volgens de onderzoekers een symptoom van globalisering dat de druk voor een hervorming van het onderwijs niet komt uit sociale krachten die een verlicht denken promoten, maar de ontwikkeling van een kenniseconomie zien als een alternatief voor de inkomsten uit de olieproductie of de vastgoedsector. Onderzoeksleider Michael Lightfoot merkte ook op dat de leerkrachten er niet in slagen om de studenten als onafhankelijke geesten te bestempelen. Dat maakt het moeilijk om het Midden-Oosten om te vormen tot een belangrijk onderdeel van de wereldwijde kennis-economie.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home