Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, September 27, 2011

Amerikaanse ruimtevaartbedrijven werken aan reconversie

Bedrijven uit de Amerikaanse ruimtevaartindustrie proberen hun activiteiten te diversifiëren. Daartoe werden ze gedwongen door de beslissing van de Amerikaanse National Aeronautics and Space Administration (NASA) om het spaceshuttle-programma na ruim dertig jaar stop te zetten. Volgens een aantal waarnemers hebben vooral jonge ruimtevaartbedrijven de grootste kans om met succes een reconversie te maken. Voor gevestigde partners van de Amerikaanse ruimtevaartsector zou die omschakeling veel moeilijker worden.

"De inspanningen van de sector om een reconversie te realiseren heeft gemengde resultaten opgeleverd," merkt de Amerikaanse krant The Orlando Sentinel op. "Volgens Marcia Gaedcke, president van de Titusville Area Chamber of Commerce, zijn er heel wat succesverhalen op te tekenen van bedrijven die erin geslaagd zijn een nieuwe toekomst te vinden. Gaedcke waarschuwt echter wel dat het transformatieproces nog niet helemaal achter de rug is. Volgens haar moet de grote impact van het wegvallen van de spaceshuttle-contracten nog komen."

Chester Straub, executive director van de Technological Research & Development Authority in Flordia, merkt daarbij op dat oudere onderaannemers zich helemaal op de ruimtevaart hebben afgestemd en nooit iets anders hebben gekend dan de spaceshuttle. "Deze bedrijven zijn vaak niet flexibel genoeg of niet in staat om zich snel genoeg om te schakelen," merkt Straub op. "Bedrijven die niet snel reageren, dreigen kansen aan zich voorbij te zien gaan."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home