Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 15, 2011

Voedingsmerken meest populair bij kinderen

De merkvoorkeuren van kinderen veranderen wanneer ze aan de drempel van hun tienerjaren staan. Dat is de conclusie van een Britse studie van het magazine Brand Republic en het onderzoeksbureau Harris. Uit een onderzoek bij Britse jongeren tussen zeven en vijftien jaar blijkt dat Walkers Crisps het favoriete merk is bij jonge consumenten, gevolgd door de Amerikaanse televisiereeks The Simpsons. Wanneer alleen gekeken wordt naar jongeren tussen twaalf en vijftien jaar, blijkt Walkers Crisps echter terug te vallen tot een vijfde plaats.

In de rangschikking worden Walkers Crisps en The Simpsons gevolgd door McDonald's, Coca-Cola en de Ninento Wii. Bij de tieners staat Facebook op de eerste plaats, gevolgd door YouTube. Bij de adverteerders wordt Nintendo op de eerste plaats gezet. Met Walkers Crisps, McDonald's en Coca-Cola heeft de voedingssector drie vertegenwoordigers binnen de top vijf. Bovendien staan ook de snoepmerken Maltesers en Haribo in de top tien.

Kate Mendoza, hoofd educatie bij het World Cancer Research Fund, noemt de populariteit van deze voedingsmerken alarmerend. De overheid moet volgens Mendoza dan ook werken aan een strengere regelgeving voor reclames voor bepaalde voedingsproducten. "Het onderzoek toont aan dat reclame een bijzonder sterke invloed kan hebben op kinderen," merkt Mendoza op tegenover de Britse krant The Daily Mail. "Adverteerders slagen erin om de beperkingen op televisiereclame tijdens kinderprogramma's te omzeilen."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home