Sociale media opportuniteit voor marketeer
Sociale media zoals Twitter, Facebook en blogs vormen eerder een opportuniteit dan een gevaar voor bedrijven. Dat zegt de Britse sociale mediaconsulent Matthew Yeomans, die aanvoert dat teveel ondernemingen sociale media nog altijd als een bedreiging bestempelen. Bedrijven moeten volgens de consulent daarentegen een positieve benadering hanteren tegenover sociale media en de vele voordelen van het kanaal als een commercieel voordeel gebruiken.
"Traditionele public relations om de lont uit een crisis te halen, behoren niet langer tot de aanvaardbare bedrijfscommunicatie in een tijd waar beschadigende informatie op elk ogenblik in sociale media kan verschijnen," voert Yeomans aan. "Hoewel sociale media de reputatie van een langzaam reagerende organisatie kan vernietigen, kunnen ze door intelligente bedrijven worden aangewend om in tijden van crisis snel, transparant en met een grotere impact voor de belanghebbenden te communiceren."
Sociale media vormen volgens Yeomans echter een kanaal dat niet alleen in crisiscommunicatie zijn nut kan bewijzen, maar bieden ze ook voor andere marketing-strategieƫn vele mogelijkheden. "Sociale media laten producenten en marketeers onder meer toe om de mening van de consumenten over hun producten op te volgen," voert hij aan. "Bovendien kunnen er vroege signalen worden opgepikt over kritiek op producten en diensten. Sociale media bieden ook de mogelijkheid om in real-time aan marktonderzoek te doen."
"Traditionele public relations om de lont uit een crisis te halen, behoren niet langer tot de aanvaardbare bedrijfscommunicatie in een tijd waar beschadigende informatie op elk ogenblik in sociale media kan verschijnen," voert Yeomans aan. "Hoewel sociale media de reputatie van een langzaam reagerende organisatie kan vernietigen, kunnen ze door intelligente bedrijven worden aangewend om in tijden van crisis snel, transparant en met een grotere impact voor de belanghebbenden te communiceren."
Sociale media vormen volgens Yeomans echter een kanaal dat niet alleen in crisiscommunicatie zijn nut kan bewijzen, maar bieden ze ook voor andere marketing-strategieƫn vele mogelijkheden. "Sociale media laten producenten en marketeers onder meer toe om de mening van de consumenten over hun producten op te volgen," voert hij aan. "Bovendien kunnen er vroege signalen worden opgepikt over kritiek op producten en diensten. Sociale media bieden ook de mogelijkheid om in real-time aan marktonderzoek te doen."
Labels: marketing, public relations, sociale media
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home