Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 18, 2011

Jean-Luc Dehaene heeft vragen bij sponsoring Manchester City

Er kunnen een aantal vragen gesteld worden over de sponsoring-overeenkomst tussen de Engelse voetbalclub Manchester City en de Arabische luchtvaartmaatschappij Etihad Airways. Dat heeft Jean-Luc Dehaene, voorzitter van Club Financial Control Panel van de Europese voetbalfederatie (UEFA), gezegd. Etihad sloot vorige maand met de voetbalclub een contract voor de verkoop van naamrechten van het stadion van Manchester United voor een periode van tien jaar, gekoppeld aan shirtsponsoring en ondersteuning van de nieuwe Etihad Campus.

"Met de overeenkomst zou een bedrag van 400 miljoen pond," merkt het webmagazine Sportbusiness.com op. "De overeenkomst heeft echter heel wat kritiek uitgelokt vanuit bepaalde kringen, waar aangevoerd wordt dat de constructie alleen maar een manier is om de nieuwe financiële fairplay-regels voor het Europese voetbal te omzeilen. Ook Jean-Luc Dehaene gaf toe een aantal vragen te hebben, maar hij voegt er aan toe dat het Club Financial Control Panel geen oordeel kan vellen zonder daadwerkelijke bewijzen."

"Indien we opmerken dat clubs op zoek zijn naar mogelijkheden om de regels te omzeilen, zal er worden ingegrepen," beloofde Dehaene. "Sponsoringcontracten die buiten de grenzen van het aanvaardbare vallen, zullen niet worden getolereerd." Gary Cook, chief executive van Manchester City, had eerder al gezegd dat er met Etihad Airways een project op langere termijn wordt opgezet. De tienjarige samenwerking vormt één van de grootste sponsorprojecten uit de geschiedenis.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home