Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 18, 2011

Grotere klantentrouw op Chinese automarkt

De Duitse constructeur Audi heeft in China van alle automerken de grootste klantentrouw opgebouwd. Dat is de conclusie van een onderzoek van het adviesbureau JD Power bij Chinese kopers van nieuwe wagens. Audi liet daarbij een score van 88,7 procent optekenen, gevolgd door het Japanse Nissan (88 procent), Volkswagen (86,9 procent), Honda en Toyota (88,6 procent). Daarna volgen Chevrolet (86,3 procent), Citroën (86,1 procent), Hyundai en Kia (85,9 procent).

Ook BMW, Buick, Peugeot, Mercedes-Benz en Mazda lieten een score van meer dan 85 procent, het gemiddelde voor de hele sector, optekenen. "Ook het gemiddelde zelf liet een nieuw record optekenen," merkt JD Power op. "Vorig jaar bedroeg de gemiddelde score 84,7 procent." Er wordt aan toegevoegd dat de luxewagens een gemiddelde stijging met 2,2 procentpunten lieten optekenen. In de lagere categorieën werd een stijging met 2,4 procentpunten genoteerd.

"De autosector heeft een belangrijke inspanning geleverd om alle aspecten van de aankoopervaring te verbeteren, waardoor de algemene tevredenheid is gestegen," merkt Mei Songlin, general manager bij JD Power Asia Pacific, op. "Services die twaalf maanden geleden nog als een extra aanbod werden bestempeld, blijken nu algemeen ingevoerd te zijn." Daarbij wordt onder meer verwezen naar het onmiddellijk begroeten van potentiële klanten en het beantwoorden van vragen van de consument bij de levering van de wagen.

De onderzoekers merken echter op dat er op het gebied van klantenservice in China nog een belangrijke verbetering kan worden gerealiseerd. "Terwijl in de Verenigde Staten meer dan 95 procent van de consumenten een volle benzinetank krijgen bij de levering van een nieuwe wagen, blijkt in China bij 75 procent van de bestuurders de tank minder dan één vijfde gevuld te zijn," aldus JD Power.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home