Textielsector moet oprechte transparantie nastreven
Een transparant beleid kan consumenten aanzetten om meer te betalen voor duurzame kledingproducten. Dat stellen onderzoekers van de University of Missouri. De Amerikaanse onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat de consument 15 procent tot 20 procent meer wil betalen voor duurzame textielproducten. Er wordt echter aan toegevoegd dat de consumenten geneigd lijkt te zijn zich sceptisch op te stellen over de claims van textielbedrijven rond transparantie en duurzaamheid.
"Het publiek is vaak van mening dat de kledingindustrie een gebrek aan transparantie, duurzaamheid en ethische praktijken vertoont," merkt onderzoeksleider Jung Ha-Brookshire, professor management aan het College of Human Environmental Sciences van de University of Missouri, op. "Schandalen zoals kinderarbeid, sweatshops en ecologische schadelijke productieprocessen hebben een kloof gedreven tussen de sector en vele consumenten."
Uit het onderzoek blijkt echter dat de consument bereid is om textielbedrijven te ondersteunen die een duurzaam en ethisch beleid voeren. "Maar deze ondernemingen moeten dat wel bewijzen," waarschuwt Ha-Brookshire. "De consument lijkt aan te sturen op een onafhankelijke autoriteit die de claims van de sector over transparantie kan controleren en garanderen. Vaak wordt gevreesd dat deze claims vervalst of overdreven zijn en uitsluitend als marketing-strategieën worden gebruikt."
De onderzoekers voeren aan dat de textielsector één van de meest geglobaliseerde industrieën van de wereld is. "Bij de productie zijn verschillende landen betrokken," merken ze op. "Dat maakt het voor de consument onmogelijk om alle betrokken partijen te kennen. Bedrijven die een relatie willen opbouwen met de consument, moeten dan ook zelf de nodige informatie over het productieproces ter beschikking te stellen." Er wordt aan toegevoegd dat de klant die informatie beschikbaar wil hebben op het verkooppunt.
"Het publiek is vaak van mening dat de kledingindustrie een gebrek aan transparantie, duurzaamheid en ethische praktijken vertoont," merkt onderzoeksleider Jung Ha-Brookshire, professor management aan het College of Human Environmental Sciences van de University of Missouri, op. "Schandalen zoals kinderarbeid, sweatshops en ecologische schadelijke productieprocessen hebben een kloof gedreven tussen de sector en vele consumenten."
Uit het onderzoek blijkt echter dat de consument bereid is om textielbedrijven te ondersteunen die een duurzaam en ethisch beleid voeren. "Maar deze ondernemingen moeten dat wel bewijzen," waarschuwt Ha-Brookshire. "De consument lijkt aan te sturen op een onafhankelijke autoriteit die de claims van de sector over transparantie kan controleren en garanderen. Vaak wordt gevreesd dat deze claims vervalst of overdreven zijn en uitsluitend als marketing-strategieën worden gebruikt."
De onderzoekers voeren aan dat de textielsector één van de meest geglobaliseerde industrieën van de wereld is. "Bij de productie zijn verschillende landen betrokken," merken ze op. "Dat maakt het voor de consument onmogelijk om alle betrokken partijen te kennen. Bedrijven die een relatie willen opbouwen met de consument, moeten dan ook zelf de nodige informatie over het productieproces ter beschikking te stellen." Er wordt aan toegevoegd dat de klant die informatie beschikbaar wil hebben op het verkooppunt.
Labels: duurzaamheid, textiel
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home