Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, August 21, 2011

Online bankieren in India meer dan verdubbeld

Financiële dienstverleners worden in India met een aantal belangrijke uitdagingen geconfronteerd. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent McKinsey bij Indiase consumenten. Daarbij wordt opgemerkt dat de consumententrouw afkalft, terwijl de gewoontes van de Indiase klant volgens McKinsey snel veranderen. McKinsey voert aan dat het kantorennetwerk van een financiële dienstverlener ook in India steeds minder belangrijk wordt om klanten aan te trekken.

"Uit het onderzoek blijkt dat het bezoek aan bankkantoren tegenover vier jaar geleden in India met 15 procent is teruggevallen," merkt McKinsey op. "Tijdens diezelfde periode is het online banken op wekelijkse basis daarentegen met 130 procent toegenomen, terwijl mobiel bankieren een groei heeft gekend van 338 procent. Op dit ogenblik maakt 7 procent van de Indiase rekeninghouders gebruik van online bankieren. Vier jaar geleden had het internet-bankieren slechts een penetratie van 1 procent."

Er wordt wel opgemerkt dat nog steeds 97 procent van de Indiase consumenten fysieke bankkantoren bezoeken. Er wordt aan toegevoegd dat dat 95 procent van de Indiase consumenten nog steeds tevreden is met zijn bank, maar de loyaliteit is volgens McKinsey met 40 procent gedaald en ook de bereidheid om een financiële instelling aan te bevelen zou zijn afgenomen. Op dit ogenblik heeft een gemiddelde Indiase consument 1,7 bankrelaties, tegenover 1,4 relaties vier jaar geleden. Bovendien is het shoppen bij het zoeken naar dienstverlening met 15 procent gestegen.

Klantendienst en kwaliteit van personeel zijn nog steeds de belangrijkste eisen die Indiase consumenten hebben voor hun bank, gevolgd door een voordelige prijs. Er wordt ook opgemerkt dat inmiddels 95 procent van de respondenten bereid is om zaken te doen met lokale banken. Vier jaar geleden was dat slechts 75 procent. "Dat betekent dat multinationale instellingen hun strategieën zullen moeten aanpassen," merkt McKinsey nog op.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home