Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, August 07, 2011

Eerste indruk wordt online gemaakt

De eerste indruk over een retailer wordt niet langer opgedaan bij een fysieke kennismaking met de winkel, maar is al gevestigd op online impressies. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau RatePoint. Daarbij wordt opgemerkt dat een meerderheid van de consumenten inmiddels een opinie hebben gevormd door online besprekingen te raadplegen. Het is volgens de onderzoekers dan ook cruciaal dat retailers inspanningen moeten doen om hun online aanwezigheid te optimaliseren.

Uit het onderzoek blijkt dat 68 procent van de respondenten op zoek is naar online besprekingen van andere consumenten. Dat is bijna even hoog als de groep van 77 procent die zich baseert zich op aanbevelingen van vrienden. Een groep van 76 procent bezoekt online besprekingssites voor onderzoek als voorbereiding op een bezoek van lokale winkels. In een aantal sectoren, zoals bedrijven die bij de consument aan huis komen, stijgt dat zelfs tot 81 procent.

Het onderzoek toont volgens RatePoint duidelijk aan dat online besprekingen voor de consument een instrument zijn om zich een beeld te vormen van een retailer vooraleer ze ook op locatie een bezoek zullen brengen. "Lokale bedrijven moeten dan ook proactief feedback van tevreden consumenten verzamelen en naar voor schuiven," voert Keith Cooper, chief executive van RatePoint, nog aan. "Dat kan een belangrijk voordeel bieden om uit die besprekingen rechtstreeks nieuwe activiteiten te genereren en toekomstige omzetgroei te garanderen."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home