Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 25, 2011

Chinese import vertegenwoordigt 3 procent Amerikaanse bestedingen

Chinese goederen en diensten vertegenwoordigden vorig jaar slechts 2,7 procent van alle consumptie-uitgaven in de Verenigde Staten. Dat blijkt uit een rapport van de Federal Reserve Bank of San Francisco. De helft van dat bedrag vertegenwoordigde de daadwerkelijke kost van de Chinese import. Het saldo ging naar Amerikaanse bedrijven die instonden voor het vervoer, de verkoop en de marketing van de Chinese producten.

Uit het rapport blijkt dat het grootste gedeelte van de goederen en diensten die in de Verenigde Staten worden verkocht ook een Amerikaanse herkomst hebben. Het voorbije jaar vertegenwoordigde import ongeveer 16 procent van het Amerikaanse bruto binnenlandse product. Chinese import had een aandeel van 2,5 procent in het Amerikaanse bruto binnenlandse product. Dat betekent dat China ongeveer één kwart van de Amerikaanse import vertegenwoordigt.

Het rapport voert aan dat vooral diensten, die ongeveer twee derde van de bestedingen uitmaken, hoofdzakelijk van Amerikaanse herkomst zijn. De import staat vooral sterk in duurzame consumptiegoederen, zoals auto's en elektronica. In die sector komt import aan een aandeel van één derde. Er wordt aan toegevoegd dat de Chinese import vooral bestaat uit meubels en huishoudelijke toestellen, kleding en schoenen. In kleding en schoenen haalt China een Amerikaans marktaandeel van 35,6 procent.

Er wordt wel opgemerkt dat het aandeel van China in de import op tien jaar is verdubbeld.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home