Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 14, 2011

Wereldwijde reclame heeft financiële crisis weggewerkt

De wereldwijde reclame zal dit jaar opnieuw terugkeren tot op het niveau dat werd opgetekend voor het uitbreken van de economische crisis. Dat is de conclusie van een onderzoek van het medianetwerk ZenithOptimedia. Daarbij wordt opgemerkt dat de wereldwijde reclame dit jaar met 4,1 procent zal stijgen tot 471 miljard dollar. Dat betekent wel een vertraging tegenover de groei van 6,3 procent vorig jaar. Die vertraging is volgens ZenithOptimedia te wijten aan de blijvende financiële druk, de onrust in het Midden-Oosten en de natuurrampen in Japan.

"De hoge olieprijzen hebben een negatieve impact gehad op de uitgaven van consumenten en bedrijven en de zorgen over de overheidsschulden in Europa, vooral over de situatie van Griekenland," merkt ZenithOptimedia aan. Voor Noord-Amerika wordt dit jaar een groei met 2,3 procent tot 165 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld. Dat is echter nog altijd 0,3 procent minder dan de eerdere vooruitzichten van ZenithOptimedia in april van dit jaar. Het bureau merkt echter op dat de grote adverteerders uit de financiële industrie, autosector en retail gelukkig zijn teruggekeerd.

In West-Europa wordt een groei met 3,3 procent tot 106 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld. Oost-Europa daarentegen zou een stijging met 9 procent tot 27,7 miljard dollar registreren. In Asia-Pacific loopt dat verder op met een groei van 11,4 procent tot 123,3 miljard dollar. Wanneer Japan wordt meegerekend, valt die groei echter terug tot 5,9 procent. Latijns-Amerika stijgt met 6,7 procent tot 33,4 miljard dollar. Door de sociale onrust zou het Midden-Oosten echter een terugval met 12,1 procent tot 4,5 miljard dollar moeten boeken.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home