Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 16, 2011

Prijsvergelijking belangrijkste gesprek op sociale netwerken

Prijsvergelijking is de belangrijkste reden waarom online consumenten een product, service, bedrijf of merk in sociale netwerksites bespreken. Dat is de conclusie van een onderzoek van ROI Research en Performics. Daarbij wordt opgemerkt dat 59 procent van de online consumenten occasioneel of frequent prijsvergelijkingen bespreken op sociale netwerken. Op de tweede plaats staan kortingen en aanbiedingen (56 procent), gevolgd door feedback naar een merk of een retailer (53 procent) en aankoopadvies (50 procent).

De onderzoekers merken op dat een contact met de consumentendienst van tien opties veruit het minst populair zijn (36 procent). Commentaren over een teleurstellende aankoop halen een score van 47 procent. Er wordt opgemerkt dat gebruikers van Twitter iets meer geneigd zijn om toe geven dat ze meer loyaal zijn aan merken die ze op het sociale netwerk volgen. Ook blijkt dat gebruikers van Facebook vooral volgeling zijn van merken uit de entertainmentsector (46 procent), gevolgd door voeding (41 procent), restaurants (40 procent) en kleding (35 procent).

Er wordt aan toegevoegd dat service-providers de minst populaire categorie vormen. Daarbij halen financiƫle dienstenbedrijven een score van amper 15 procent, gevolgd door telecommunicatie (19 procent) en educatieve instellingen (22 procent). Anderzijds blijkt dat 61 procent van de gebruikers van Twitter sinds zijn connectie met een merk meer geneigd is om over de dienst of het product te praten met andere gebruikers. Bij Facebook is dat slechts 49 procent.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home