Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, July 25, 2011

Opkomende markten dragen grootste gedeelte reclamegroei

Groeimarkten zullen de volgende vijf jaar 62 procent van de nieuwe reclamebudgetten vertegenwoordigen. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau ZenithOptimedia. Daarbij wordt opgemerkt dat de Verenigde Staten met een som van 13,8 miljard dollar het grootste gedeelte van de groei zal vertegenwoordigen. De volgende vijf plaatsen zijn echter voorbehouden aan groeimarkten, met 13 miljard dollar in China, 6,1 miljard dollar in Rusland, 3,5 miljard dollar in Braziliƫ, 2,8 miljard dollar in Indonesiƫ en 2,6 miljard dollar in India.

"De Amerikaanse reclamemarkt kent de volgende jaren slechts een beperkte groei," merkt Zenith Optimedia op. "Maar door de grote omvang van de Amerikaanse reclamesector zullen de Verenigde Staten in absolute cijfers de belangrijkste bijdrage tot de groei blijven leveren." De reclamemarkt in de Verenigde Staten is 3,3 keer groter dan in Japan, dat op dit ogenblik nog altijd de tweede grootste reclameregio van de wereld blijft.

Er wordt aan toegevoegd dat Oost-Europa relatief de grootste groei zal kennen. Daar wordt voor dit jaar een stijging met 9 procent in het vooruitzicht gesteld, gevolgd door 13,6 procent volgend jaar en 14 procent over twee jaar. Daarentegen wordt in Noord-Amerika dit jaar slechts een groei met 2,3 procent verwacht, gevolgd door een stijging met 3,6 procent volgend jaar en 3,3 procent over twee jaar. Door de politieke onrust wordt in het Midden-Oosten en Noord-Afrika dit jaar een terugval met 12,1 procent voorzien, maar de volgende jaren wordt een groei met 8,9 procent en 4,7 procent verwacht.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home