Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, June 25, 2011

Televisie en internet steeds verder op weg naar convergentie

Televisie-content wordt in een steeds bredere waaier van kanalen bekeken. Dat is de conclusie van een onderzoek van Bitkom, de Duitse organisatie van communicatiebedrijven. Daarbij wordt opgemerkt dat inmiddels 31 procent van de Duitse consumenten televisie-content bekijken op een desktop, terwijl 28 procent daarvoor beroep doet op een laptop. Bovendien grijpt 10 procent van de Duitse consumenten voor televisie-content naar een smartphone of tablet.

"Er is een duidelijke convergentie merkbaar tussen internet en televisie," benadrukken woordvoerders van Bitkom. "Steeds meer consumenten bekijken televisie op hun computer, terwijl televisie ook steeds meer een platform voor internet-content wordt." In het onderzoek wordt voorspeld dat televisie met internet-mogelijkheden in de toekomst nog een grotere impact zullen krijgen op het mediagedrag van de consument. Volgend jaar zouden tien miljoen Duitse gezinnen een televisie met internet-toegang bezitten.

Bitkom voegt er aan toe dat het aantal geconnecteerde apparaten in de toekomst een snelle groei zal kennen. "Gemiddeld bezit een Duits huishouden over een vijftigtal elektrische apparaten," merkt de organisatie op. "Een groot gedeelte daarvan zal in de toekomst geconnecteerde capaciteiten omvatten." Daarbij wordt onder meer gewezen naar wasmachines, verwarming en verlichting, wat tot een optimalisatie van het energieverbruik zou moeten leiden.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home