Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, June 25, 2011

Internet wordt onterecht bestempeld als echokamer

Het internet en sociale media worden er vaak van beticht aanleiding te geven tot het echokamer-effect, waarbij de burger zou worden aangemoedigd om zich te omringen met personen en informatie die de eigen visies of demografische karakteristieken reflecteren en bevestigen. Dat fenomeen wordt echter tegengesproken door een onderzoek van het Pew Research Center. De onderzoekers merken op dat het internet en sociale media in werkelijkheid een mogelijkheid bieden om een aantal journalistieke doelstellingen te realiseren.

Uit het onderzoek bleek dat bijna 80 procent van de volwassen Amerikanen gebruik maken van het internet. Bovendien is bijna 60 procent van de internet-gebruikers actief op sociale netwerken. Dat betekent volgens het Pew Research Center dat sociale media voor het grootste gedeelte van de Amerikaanse mediaconsumenten een middel voor massacommunicatie en mediakanaal is geworden. Daarmee kunnen de online kanalen volgens de onderzoekers bijdragen tot de versterking van de maatschappij en communities en democratie, onder meer door het delen van informatie.

De resultaten van het onderzoek geven volgens het Pew Research Center aan dat het voor journalisten en nieuwsorganisaties cruciaal zou kunnen worden om sociale media te gebruiken om het publiek te bereiken, ten voordele van de gemeenschap en democratie. De onderzoekers merken op dat het internet en sociale media de burger helpen om zijn sociaal netwerk uit te breiden, te onderhouden en te engageren. Bovendien blijken gebruikers van het internet een diverser sociaal netwerk te hebben dan burgers die niet online actief zijn.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de gemiddelde leeftijd van de Amerikaanse gebruiker van sociale media achtendertig jaar bedraagt.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home