Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, June 25, 2011

Parijs gaat reclame met 30 procent terugschroeven

Het stadsbestuur van de Franse hoofdstad Parijs wil de reclame in het straatbeeld met 30 procent terugschroeven. Bovendien worden reclames binnen een straal van vijftig meter van de schoolpoorten verbieden. Ook de grootte van de reclameborden worden beperkt. Daarbij wordt een beperking van maximaal 12 vierkante meter opgelegd. De reclamesector krijgt twee jaar tijd om zich aan de nieuwe regelving aan te passen. Er werd bepaald dat ook geen nieuwe lichtreclames zullen worden toegelaten.

Daniele Pourtaud, hoofd van de werkgroep die de nieuwe regels heeft uitgewerkt, voegde er aan toe dat reclames op renovatie-projecten nog wel zou kunnen worden toegelaten wanneer de adverteerder zich bereid verklaart om de rest van de oppervlakte te laten bewerken door een kunstenaar. Pourtaud merkt op dat uit een enquĂȘte is gebleken dat meer dan de helft van de bevolking van Parijs vraagt dat reclame minder indringend en storend zou worden gemaakt.

"De reglementering is geen oorlogsverklaring aan de reclamesector, maar het stadsbeeld van Parijs en de leefomgeving van de bevolking moet worden beschermd," voert Pourtaud, verantwoordelijk voor van monumentenzorg bij het stadsbestuur van Parijs, tegenover het persbureau AFP. Montmartre en de oevers van de Seine blijven absoluut taboe voor de reclame, behalve op de panelen voor de aankondiging van culturele evenementen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home