Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, June 23, 2011

Europa meer gekant tegen klonen dan Verenigde Staten

Europese consumenten staan minder open voor gekloonde dierenproducten dan hun Amerikaanse collega's. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Amerikaanse Kansas State University. Onderzoeksleider Sean Fox, professor landbouweconomie aan de universiteit, merkt op dat een belangrijk gedeelte van het publiek uit ethische of morele principes problemen heeft met gekloonde producten. Dat is volgens Fox bijzonder relevant voor de marktlancering van deze producten, aangezien een belangrijk gedeelte van het publiek zal weigeren om op het aanbod in te gaan.

"Uit een onderzoek aan Amerikaanse, Franse en Ierse universiteiten bleek echter dat Europese studenten gekloonde voedingsproducten minder snel aanvaardden dan hun Amerikaanse collega's," merkt Sean Fox op tegenover het webmagazine Foodnavigator.com. "Bovendien bleken het verzet van de Europese studenten vooral op ethische en morele gronden te rusten, terwijl hun Amerikaanse collega's zich vooral zorgen maakten over mogelijke problemen op het gebied van voedselveiligheid."

"Het verzet wegens morele of ethische motieven is ook sterker dan wegens bezorgdheid over de voedselveiligheid," merkt Fox nog op. Uit het onderzoek bleek verder dat vrouwen minder geneigd zouden zijn om gekloond voedsel te kopen. Daarentegen zouden consumenten die vertrouwd zijn met wetenschap, minder bezwaren maken. Daarbij wordt opgemerkt dat studenten sociologie en talen minder tolerant staan tegenover gekloond voedsel dan studenten landbouw.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home