Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, June 23, 2011

Groot gedeelte van televisiepubliek laat zich afleiden

Een groot gedeelte van het publiek wordt tijdens het televisiekijken door andere activiteiten afgeleid. Dat is de conclusie van een onderzoek van de bureaus Adweek en Harris. De belangrijkste afleiding is het internet op computer (56 procent), gevolgd door het lezen van een boek, magazine of krant (44 procent). Verder volgen sociale netwerking (40 procent) en het verzenden van tekstberichten met de mobiele telefoon (37 procent).

De onderzoekers voeren daarbij aan dat televisiereclame vaak een voorkeur heeft voor een doelpubliek tussen achttien en vierendertig jaar, maar merkt op dat net die categorie zich het gemakkelijkste laat afleiden. In die leeftijdsgroep blijkt immers 86 procent tegelijkertijd met een computer op het internet actief te zijn, terwijl 57 procent zich bezig houdt met sociale netwerking. In die groep verzendt ook 57 procent mobiele tekstberichten, terwijl 40 procent aan online shoppen doet en 30 procent actief is op het mobiele internet.

Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen zich sneller van de televisie laten afleiden dan mannen. Vrouwen blijken tijdens het televisiekijken vooral meer actief te zijn met lezen dan mannen. Volgens de onderzoekers geeft 51 procent van de vrouwen toe tijdens het televisiekijken te lezen, tegenover slechts 37 procent bij de mannen. Vrouwen laten in alle categorieën een hogere score optekenen dan mannen, op uitzondering van het mobiel internet of een smartphone of een tablet.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home