Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, June 12, 2011

Ontmanteling plezierjachten kan nieuwe recyclagesector worden

Noorse onderzoekers hebben een methode ontwikkeld om afgeschreven plezierjachten te recycleren. Tot op dit ogenblik was het bijzonder moeilijk om de oude boten te ontmantelen, aangezien het moeilijk bleek te zijn om polyester en glasvezel te scheiden. Volgens de onderzoekers kan door het nieuwe systeem tot 80 procent van alle gebruikte materialen worden gerecycleerd. De onderzoekers hebben het over een belangrijke verwezenlijking die een belangrijke bijdrage kan leveren tot het leefmilieu.


"Noorwegen telt ongeveer één miljoen plezierboten," aldus het webmagazine ScienceDaily. "Elk jaar worden op de Noorse markt 35.000 nieuwe boten verkocht. Maar er worden ook elk jaar 5.000 afgeschreven. Het probleem is echter dat die boten zijn gebouwd met composietmaterialen, bestaande uit polyester en glasvezel. Er is immers geen plaats om de afgeschreven boten te stallen of te ontmantelen. De scheiding van polyester en glasvezel bleek tot nu toe onmogelijk."

"Plastiek tassen kunnen worden gesmolten en verwerkt, maar composietmaterialen hebben moleculaire verbindingen die niet gemakkelijk kunnen worden afgebroken," merkt Fabrice Lapique, directeur research bij de Noorse onderzoeksinstelling Sintef. Om het probleem aan te pakken startte het recyclagebedrijf Veolia met Sintef en een aantal andere bedrijven, in samenwerking met de Research Council of Norway, drie jaar geleden een project om een methode te ontwikkelen voor de verwerking van de afgeschreven boten.

Jan Fredrik Bergman, directeur business development bij Veolia Miljø, stelt dat de onderzoeksresultaten aanleiding kan geven voor een nieuwe recyclagesector. "Er moeten echter nog een aantal belangrijke problemen worden opgelost," merkt hij op. "Onder meer het uitwerken van een efficiënt transportsysteem naar de verwerkingsinstallaties kan nog de nodige problemen opleveren."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home