Merk blijft in eerste plaats eigendom van bedrijf
Het merk is in eerste plaats eigendom van de onderneming. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Prophet bij managers van Amerikaanse bedrijven. Daarbij gaf 66 procent aan dat de onderneming eigenaar blijft van het merk. Bij marketing-managers geeft 54 procent aan dat het bedrijf en niet de consument de belangrijkste eigenaar is van een merk. Bij managers met een achtergrond stijgt dat echter tot 71 procent.
Uit het onderzoek blijkt dat vooral in de consumentenmarkt ervan uitgegaan wordt dat het bedrijf de belangrijkste eigenaar van het merk blijft. In business-to-business daalt dat tot 59 procent. Er wordt echter opgemerkt dat 40 procent van de managers uit de consumentenmarkt van mening is dat ze de volgende drie jaar wellicht minder controle over hun merk zullen behouden. In business-to-business vreest slechts 28 procent voor een verlies aan controle.
De onderzoekers stelden verder vast dat 33 procent van de managers van mening is dat de kwaliteit van het product of de dienst ook de volgende jaren de belangrijkste pijler van de merkwaarde zal zijn. Volgens 20 procent is mond-aan-mond reclame de belangrijkste bijdrage leveren aan de merkwaarde. Slechts 6 procent daarentegen maakt in dat verband gewag van reclame. Drie op vier respondenten geeft toe dat het benaderen van consumenten op dit ogenblik te weinig efficiƫnt gebeurt.
Uit het onderzoek blijkt dat vooral in de consumentenmarkt ervan uitgegaan wordt dat het bedrijf de belangrijkste eigenaar van het merk blijft. In business-to-business daalt dat tot 59 procent. Er wordt echter opgemerkt dat 40 procent van de managers uit de consumentenmarkt van mening is dat ze de volgende drie jaar wellicht minder controle over hun merk zullen behouden. In business-to-business vreest slechts 28 procent voor een verlies aan controle.
De onderzoekers stelden verder vast dat 33 procent van de managers van mening is dat de kwaliteit van het product of de dienst ook de volgende jaren de belangrijkste pijler van de merkwaarde zal zijn. Volgens 20 procent is mond-aan-mond reclame de belangrijkste bijdrage leveren aan de merkwaarde. Slechts 6 procent daarentegen maakt in dat verband gewag van reclame. Drie op vier respondenten geeft toe dat het benaderen van consumenten op dit ogenblik te weinig efficiƫnt gebeurt.

0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home