Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, June 04, 2011

Kleine Amerikaanse kranten hebben vaakst een betaalmuur

Grote mediabedrijven zoals The New York Times of The Wall Street Journal halen de grootste ruchtbaarheid met het oprichten van betaalmuren, maar die trend wordt in realiteit geleid door de kleinere uitgevers. Dat is de conclusie van een onderzoek aan de School of Journalism van de University of Missouri. Daarbij wordt opgemerkt dat 46 procent van de Amerikaanse kranten met een oplage van minder dan 25.000 exemplaren per week voor minstens een gedeelte van hun online content een financiƫle bijdrage vragen. Bij de grotere uitgevers is dat slechts 24 procent.

"Bij de uitgevers die nog geen vergoeding vragen voor hun online content, denkt echter 35 procent om in de toekomst een betaalmuur op te richten," merkt het magazine Adweek op. "Bovendien acht nog eens 50 procent het mogelijk dat die stap ooit gezet zal worden. Slechts 15 procent geeft aan geen enkel plan in die richting te hebben." De onderzoekers merken op dat die digitale betaalmuren de terugval van de inkomsten uit gedrukte activiteiten niet zullen kunnen compenseren, maar mogelijk wel gedeeltelijk zal kunnen afremmen.

De onderzoekers voegen er aan toe dat de kleinere uitgevers weinig interesse hebben in mobiele platformen. Slechts 25 procent van de kleine Amerikaanse uitgevers blijkt een mobiele applicatie ontwikkeld te hebben. Bij de grote uitgevers heeft daarentegen 62 procent een mobiele applicatie. Ook heeft slechts 9 procent van de kleine uitgevers een applicatie voor tablets, tegenover 39 procent bij de grotere Amerikaanse kranten. Zes op tien Amerikaanse kranten verwacht over drie jaar minstens 15 procent van zijn totale inkomsten uit digitale activiteiten te halen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home