Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, June 03, 2011

Consument geeft voorkeur aan mobiele betaling boven bankkaart

Consumenten geven er de voorkeur aan om hun inkopen in de supermarkt te betalen met een mobiele telefoon met near field communication in plaats van met een bankkaart. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Compete. Daarbij wordt opgemerkt dat 25 procent van de consumenten aangaf zijn inkopen graag te willen betalen met een mobiele telefoon. Na de inkopen in de supermarkt vormen de aanschaf van kledij (21 procent), telecomproducten (20 procent) en een bezoek aan een koffieshop (19 procent) de meest populaire transacties met de mobiele telefoon.

Verder staan een taxirit en de aankoop van meubels met elk een score van 14 procent. Uit de cijfers van Compete blijkt verder dat ook mobiel banken verder aan populariteit wint. Daarbij wordt aangegeven dat 51 procent van de ondervraagden tijdens het eerste kwartaal van dit jaar zijn mobiele telefoon heeft gebruikt om banktransacties uit te voeren. In het derde kwartaal van vorig jaar was dat slechts 27,5 procent.

Daarbij wordt opgemerkt dat 45 procent van de smartphone-bezitters zijn mobiele telefoon gebruikt om zijn bankrekening te controleren, gevolgd door het innen van kortingsbonnen (20 procent) en geldtransfers naar andere personen (12 procent) en de betaling van goederen op een verkoopspunt (12 procent). De grootste rem op het gebruik van de mobiele telefoon voor betalingen moet worden gezocht in persoonlijke voorkeuren en veiligheidsbekommernissen.

De onderzoekers merken op dat 58 procent aangeeft er de voorkeur aan te geven om zijn mobiele telefoon alleen te gebruiken voor communicatiedoeleinden, gevolgd door vragen over de veiligheid van mobiele geldtransacties (56 procent) en mogelijke problemen door het verlies van de mobiele telefoon (52 procent). Andere redenen zijn verborgen onkosten (39 procent), de levensduur van de batterij (27 procent) en een voorkeur voor betalingen met contant geld (26 procent).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home