Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, June 04, 2011

Internet uitweg voor strikte regelgeving van de overheid

Een strikte regeling van offline reclame werkt bevorderend voor het internet. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Rotman School of Management van de University of Toronto en de Sloan School of Management van het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Online reclame werkt volgens de onderzoekers dan ook bijzonder goed in een omgeving waar de overheid de advertentie-wereld streng probeert te reglementeren.

De onderzoekers merken op dat respondenten in Amerikaanse staten met een beperking op alcohol-reclames 8 procent minder geneigd zijn om alcoholische dranken te kopen dan in regio's zonder strikte regelgeving. Wanneer de consumenten aan online reclame worden blootgesteld, wordt die kloof echter tot 3 procent teruggebracht. Het internet blijkt volgens de onderzoekers dan ook de impact van regelgeving op de consument uit te hollen.

"Wanneer men de offline wereld wil reguleren, moet men er rekening mee houden dat het publiek ook toegang heeft tot het internet," merken de onderzoekers Avi Goldfarb en Catherine Tucker op. "Daarbij moet goed overwogen worden in welke manier de online wereld de effecten van de regelgeving kan uithollen. Op die manier wordt het internet immers versterkt als een alternatief voor het offline reclameformat." Goldfarb merkt op dat het internet ook een ideaal platform is voor producten die op een andere manier moeilijk te adverteren zijn.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home