Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, June 04, 2011

Gescheiden onderwijs levert vooral meisjes voordeel op

In de Verenigde Staten maken politici, onderzoekers en opvoeders zich zorgen over de dalende schoolprestaties van mannelijke leerlingen. Er wordt zelfs gesproken over een educatieve crisis en het faillissement van het traditionele schoolsysteem. Dat heeft een aantal experts aangezet om alternatieve systemen voor te stellen en te ontwikkelen. Daarbij gaan ook stemmen om het onderwijs opnieuw naar geslacht op te delen, maar dat zou volgens Christopher Greig, professor opvoedkunde aan de University of Windsor, wellicht een grote vergissing zijn.

"Men blijkt niet gekeken te hebben naar de resultaten die het opdelen van het onderwijs volgens het geslacht hebben opgeleverd," voert Christopher Greig aan. Hij verwijst daarbij naar een experiment van een Amerikaanse basisschool tussen het midden van de jaren zestig en het begin van de jaren zeventig. Ook toen werd er volgens Greig vanuit gegaan dat de prestaties van de mannelijke leerlingen zou verbeteren door het verwijderen van de meisjes uit de klas. In praktijk waren het volgens Greig echter vooral de meisjes die het meeste voordeel haalden uit de scheiding.

"De schoolprestaties van de meisjes kenden een opmerkelijke verbetering," stipt Greig aan. "Een aantal jongens bleek een haat tegenover vrouwen te ontwikkelen en gewelddadig gedrag te vertonen, maar bovendien werd de academische kloof tussen meisjes en jongens in de loop van het project alleen maar groter." Het zou volgens Greig dan ook een vergissing zijn om te denken dat de schoolprestaties van jongens zouden verbeteren door het onderwijs opnieuw te scheiden.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home