Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, June 25, 2011

Facebook invloedrijke bron bij aankoopbeslissingen

Het sociale netwerk Facebook wordt door 55,8 procent van de consumenten als een invloedrijke bron bestempeld bij de aankoop van retailproducten, waarbij 16,7 procent gewag maakt van een bijzonder belangrijke impact en 6,2 procent de invloed van Facebook extreem belangrijk vindt. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Compete. Er wordt aan toegevoegd dat 27 procent van de internet-gebruikers geregeld de Facebook-pagina's van retailproducten bezoekt. Tijdens de lente van vorig jaar was dat nog 24 procent.

Uit het onderzoek blijkt volgens Compete dat vele consumenten Facebook als een product-catalogus bestempelen. Daarbij geeft 56,2 procent de Facebook-pagina van een retailproduct te bezoeken om op de hoogte te blijven van promoties en andere acties. Daarnaast zegt 29 procent op het sociale netwerk meer informatie te willen verkrijgen over een specifieke retailer, gevolgd door aanbevelingen van vrienden (26,4 procent) en het aanbevelen van een retailer aan andere gebruikers (13,7 procent).

De onderzoekers merken verder op dat 47 procent van de online consumenten minstens vijf retailers of fabrikanten van consumptieproducten tot hun likes rekenen. Daarbij geeft 18 procent zes tot tien bedrijven aan, maar 4 procent heeft minstens dertig bedrijven in zijn likes-categorie opgenomen. Er wordt aan toegevoegd dat 10 procent geen enkele retailer of fabrikant van consumptieproducten tot zijn online vriendenkring rekent. Uit het onderzoek blijkt ook dat 6,6 procent dagelijks de Facebook-pagina van een retailer of fabrikant van consumptieproducten bezoekt.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home