Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, May 04, 2011

Oplage Amerikaanse kranten met 2,6 procent gedaald

De dagelijkse oplages van de meeste Amerikaanse kranten blijven dalen. Dat is de conclusie van een analyse van het webmagazine Mediapost.com van de oplages van tachtig grote Amerikaanse kranten. Daarbij wordt opgemerkt dat de dagelijkse oplage eind maart dit jaar nog 18,5 miljoen exemplaren telde. Dat is een daling met 2,6 procent tegenover hetzelfde tijdstip vorig jaar. Er wordt wel opgemerkt dat de terugval varieert tussen de individuele titels, maar de achteruitgang zou wel meer beperkt zijn dan de voorbije jaren.

Uit de cijfers van Mediapost.com blijkt dat de dagelijkse oplage van The New York Times met 3,4 procent is teruggevallen tot bijna 917.000 exemplaren. Bij The Los Angeles Times was sprake van een achteruitgang met 1,8 procent tot 605.000 exemplaren. The Washington Post noteerde een daling met 4,8 procent tot 551.000 exemplaren. Er wordt echter aan toegevoegd dat niet alle kranten een daling lieten optekenen. The Wall Street Journal noteerde een stijging met 1,2 procent tot 2,1 miljoen exemplaren, terwijl USA Today een groei met 0,1 procent tot 1,8 miljoen eenheden telde.

In de tabloid-sector liet The New York Post een groei met 1,2 procent optekenen tot 523.000 exemplaren, terwijl aartsrivaal New York Daily News met 1,3 procent terugviel tot 531.000 exemplaren. "Het aantal kranten dat zijn oplagen kan opdrijven - zelfs met inbegrip van digitale edities - blijft bijzonder beperkt," voert Mediapost.com aan. "De algemene trend blijft dan ook dalend. De cijfers zijn ook weinig hoopgevend voor de reclame-inkomsten van de gedrukte kranten."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home