Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, May 14, 2011

Kledij voor jonge meisjes vaak te seksueel getint

In de Verenigde Staten promoten een aantal textielbedrijven sexy kledij aan preteen-meisjes, waarmee een destructief stereotype van vrouwelijke aantrekkingskracht wordt versterkt. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers aan het Kenyon College in de Amerikaanse staat Ohio. Opgemerkt wordt dat zelfs zesjarige meisjes benaderd worden met kledij die hun borsten, dijen en slankheid benadrukken of een boodschap van sensualiteit uitsturen.

Uit het onderzoek bleek dat 69 procent van de kledij voor preteen-meisjes alleen kinderlijke karakteristieken vertegenwoordigde, terwijl 4 procent uitsluitend seksueel getint was. Er wordt echter opgemerkt dat 25 procent van de kledij beide karakteristieken vertoonde, terwijl 1 procent geen enkele van de beide types omvatte. "De onderzoekers merken op dat de meest seksueel getinte kledij werd aangeboden in specifieke tween-winkels, zoals Abercrombrie Kids, die negen jaar geleden al onder vuur kwam liggen voor zijn seksueel geladen aanbod," merkt het persbureau AFP op.

De onderzoekers merken op dat meisjes steeds meer uitgedaagd worden om te beantwoorden aan het westerse stereotype van slankheid en seksualiteit. "Dat dreigt te leiden tot onvrede met het eigen lichaam, depressies, gebrek aan zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld," voert onderzoeksleider Sarah Murnen, professor psychologie aan het Kenyon College, aan. "De combinatie van beide karakteristieken kan ook ouders in verwarring brengen en hen ertoe brengen."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home