Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, May 14, 2011

Dood Osama bin Laden leidt tot groter Amerikaans economisch optimisme

Het vertrouwen van de Amerikaanse consument is sinds de dood van Osama bin Laden met 10 procent gestegen. Dat blijkt uit een enquête van het onderzoeksbureau Gallup. De onderzoekers voegen er aan echter aan toe het stijgend vertrouwen ook met een aantal andere factoren te maken zou kunnen hebben, zoals positieve mededelingen van de Amerikaanse regering over de tewerkstelling en de feestactiviteiten rond moederdag.

Gallup merkt op dat 37 procent van de Amerikaanse consumenten van mening is dat de economie beter presteert. Voor de aankondiging van de dood van Osama bin Laden was dat slechts 31 procent. "Het Amerikaanse optimisme heeft daardoor opnieuw het hoogste punt bereikt sinds midden februari," voeren de onderzoekers aan. "Bovendien blijft de score nog slechts 4 procent onder het niveau dat één jaar geleden werd geregistreerd."

Er wordt aan toegevoegd dat nog 43 procent van de Amerikanen gewag maakt van zwakke economische omstandigheden, tegenover 47 procent voor de dood van Osama bin Laden. Daarmee is het pessimisme volgens Gallup tot het laagste niveau in ongeveer één maand teruggezakt. Op hetzelfde tijdstip vorig jaar werd een score van 44 procent opgetekend. Gallup merkt echter op dat de impact van de dood van de terroristenleider na verloop van tijd wellicht opnieuw zal wegebben.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home