Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, May 09, 2011

Gelaatsuitdrukking producten heeft invloed op voorkeur

Producten hebben een eigen uitstraling - vergelijkbaar met de gelaatsuitdrukking van mensen - die de voorkeur van consumenten kan beïnvloeden. Dat is de conclusie van een onderzoek van Landwehr, McGill en Harrmann. De onderzoekers merken onder meer op dat in de autosector die gelaatsuitdrukking wordt bepaald door de vorm van de grill, terwijl bij mobiele telefoons de stand van de toetsen op het toestel cruciaal zouden zijn. De onderzoekers vermoeden dat ook bij andere producten een gelijkaardig fenomeen kan worden ontdekt.

"Uit eerder onderzoek is bekend dat mensen in producten gezichten kunnen zien," aldus het webmagazine Managers Online. "Net zoals bij echte gezichten, kunnen mensen een product op basis van de
die gezichtsuitdrukking vriendelijk of agressief vinden. Bij auto’s is dat onder meer afhankelijk van de vorm van de gril." Bij een vriendelijk ogende auto is de gril licht omhoog gebogen, als het ware in een glimlach. Bij een agressieve impressie speelt volgens de onderzoekers naast de grill echter ook de vorm van de koplampen, schuin omhoog staand, een rol.

De onderzoekers voegen er aan toe dat de consument een voorkeur blijkt te geven aan een mix van een vrolijke gril en boze koplampen. "Deze mix veroorzaakt een positief gevoel doordat het zowel plezier als prikkeling van de zintuigen stimuleert," wordt er opgemerkt. De onderzoekers tonen ook aan dat auto’s met een vrolijke gril en boze koplampen beter verkopen dan andere combinaties van gril en koplampen. Dezelfde resultaten gelden volgens hen ook voor mobiele telefoons.

Verwacht wordt dat ook bij andere producten dezelfde combinatie aantrekkelijk wordt gevonden en hogere verkopen met zich meebrengt.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home