Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, May 05, 2011

Duurzame marketeers moeten met emotionele beloning werken

In tegenstelling tot de algemene veronderstelling, blijkt dat jonge consumenten niet meer geneigd zijn dan oudere generaties om milieuvriendelijke producten te kopen. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Integer Group, onderdeel van het reclameconcern Omnicom. Er wordt opgemerkt dat consumenten tussen achttien en vierendertig jaar minder snel bereid zijn om extra te betalen voor milieuvriendelijke producten dan oudere generaties.

"Gemiddeld zegt bijna 25 procent bereid te zijn om meer te betalen voor een product wanneer ze daarmee het gevoel kregen bij te dragen bij de redding van het leefmilieu," merkt het webmagazine Media Daily News op. "Er wordt echter aan toegevoegd dat vijfenvijftigplusser meer milieubewust zijn in hun consumptie dan jongere generaties." In het rapport wordt opgemerkt dat milieuvriendelijke producten vaak een extra kost hebben, wat duurzame marketeers volgens de onderzoekers zou moeten aanzetten om beloningprogramma's op te zetten.

Er wordt echter opgemerkt dat die beloning niet financieel getint hoeft te zijn. "Marketeers moeten zich focussen op de emotionele behoefte in plaats van zich alleen te richten op functionele voordelen, indien ze een verandering teweeg willen brengen," merken de onderzoekers op. "Prijs en kwaliteit zijn grotendeels functionele behoeftes, maar marketeers zouden moet zich richten op emotionele beloningen. Indien de consument geen onmiddellijke beloning ziet voor zijn veranderde gedrag - zoals het besparen van geld en tijd of sociale verandering - zal hij bij zijn oude gewoontes blijven."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home