Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, April 08, 2011

Nieuwsoverzicht

De Amerikaanse frisdrankfabrikant Coca Cola stopt zijn commercials met de Engelse voetballer Wayne Rooney. Dat heeft de Amerikaanse groep gezegd nadat Rooney op televisie een scheldkanonnade lanceerde tijdens de wedstrijd van zijn club Manchester United tegen West Ham United. Rooney werd wegens zijn grove taalgebruik voor twee wedstrijden geschorst. Door het verlies van het contract met Coca Cola Zero, verliest de voetballer een jaarinkomen van bijna 700.000 euro. Het gedrag van Rooney staat al langer ter discussie, onder meer door omgang met een prostituee en het uitschelden van fans van het nationale voetbalteam van Engeland tijdens het wereldkampioenschap van vorig jaar in Zuid-Afrika.


In Sevilla is het definitieve contract ondertekend voor het militaire transportvliegtuig Airbus A400M. Dat gebeurde tussen de fabrikant Airbus en de zeven deelnemende landen. Op die manier wordt een punt gezet achter jaren van onzekerheid rond het project. De A400M is het eerste militaire transportvliegtuig van Airbus. Aan het project nemen België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië, Luxemburg en Turkije deel. Het programma liep echter vier jaar vertraging op, onder meer door een complexe motorisering en de uiteenlopende technische eisen van de deelnemende landen. De meerkost wordt geraamd op meer dan 5 miljard euro. België heeft zeven toestellen besteld. De vliegtuigen moeten de oude C-130 van Lockheed vervangen.


De Amerikaanse fastfoodketen McDonald's gaat na een lange periode zijn clown Ronald McDonald weer inzetten in reclamecampagnes. In eerste instantie worden er nieuwe reclamespots op de Amerikaanse zenders gelanceerd. Er ging heel wat speculatie vooraf aan de reclamefilms, omdat de ondertussen achtenveertigjarige clown volgens sommigen eigenlijk niet meer past in het beeld van het moderne McDonald's. De fastfoodketen doet er immers alles aan om haar imago van dikmaker kwijt te raken. Het bekende Happy Meal van de fastfoodketen, gepromoot door de clown en waarbij kinderen speelgoed bij hun fastfoodmaaltijd krijgen, ligt momenteel ook onder vuur in de Verenigde Staten. Politici in San Francisco en New York willen het speelgoed bij de kindermaaltijd verbieden.


De beurswaarde van HTC, de Taiwanese producent van smartphones, is groter geworden dan die van Nokia. HTC heeft nu een beurswaarde van bijna 34 miljard dollar. De producten van het Taiwanese bedrijf werken vooral op Android, het besturingssysteem dat door Google werd ontwikkeld. HTC stak eerder ook al Research in Motion, producent van de Blackberry, voorbij. Het aandeel van het Taiwanese concern heeft dit jaar al een koerswinst van meer dan 30 procent geboekt. Nokia daarentegen kreeg heel wat analistenkritieken over zich heen als gevolg van het aanhoudende verlies van marktaandeel. HTC haalde in het eerste kwartaal een operationele winstmarge van 16 procent, meer dan het dubbele van Nokia.


Autofabrikant Spyker Cars wil zijn naam veranderen in Swedish Automobile. Dat blijkt uit een toelichting op de statutenwijziging die het Nederlandse bedrijf volgende maand aan de algemene aandeelhoudersvergadering zal voorleggen. De naamsverandering weerspiegelt het voornemen van het bedrijf om zich alleen nog te richten op de activiteiten van Saab. Dat Zweedse automerk werd begin vorig jaar door Spyker Cars overgenomen van General Motors. Spyker Cars verkocht het eigen sportwagenmerk Spyker eind februari aan de Russische investeerder Vladimir Antonov. Eerder al meldde Spyker een beursnotering in Stockholm te overwegen. Ook daar zou tijdens de aandeelhoudersvergadering op teruggekomen worden.


LG Chem, onderdeel van de Zuid-Koreaanse elektronicagigant LG, heeft de bouw van de naar eigen zeggen grootste fabriek ter wereld op het gebied van batterijen voor elektrische auto's afgerond. Het bedrijf denkt tegen tegen het midden van het decennium tot de grootste spelers ter wereld te behoren. De nieuwe fabriek in Ochang, ten zuiden van hoofdstad Seoul, heeft een capaciteit om voor ongeveer 100.000 elektrische voertuigen per jaar batterijen te produceren. De volgende twee jaar wil het bedrijf 1,31 miljard euro investeren in de bouw van nog twee accufabrieken. Eén daarvan moet komen in Zuid-Korea, terwijl een tweede in de Verenigde Staten zou worden gebouwd. Als deze fabrieken draaien, kan LG Chem batterijen leveren voor 350.000 elektrische wagens per jaar.


De Zweedse truckfabrikant Volvo heeft van de stad New York een order voor 180 autobussen ontvangen. Financiële details over de transactie werden niet bekend gemaakt. De opdracht is afkomstig van MTA New York City Transit, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de metro en het busvervoer in New York. Het vervoersbedrijf heeft een vloot van 4.500 bussen. Dat is de grootste vloot van Noord-Amerika. De order bestaat uit negentig tourbussen voor forensenvervoer. Daarvan zal het eerste exemplaar in juli worden geleverd. Verder werden negentig harmonicabussen met een lengte van twaalf meter besteld. Die worden volgens Volvo in de eerste helft van volgend jaar geleverd.


Na twintig jaar is er een einde gekomen aan de beursnotering van de Nederlandse kabelproducent Draka uit Amsterdam. Het bedrijf werd eind vorig jaar het middelpunt van een biedingenstrijd tussen het Franse Nexans, het Italiaanse Prysmian en het Chinese Xinmao. Uiteindelijk werd Draka door Prysmian overgenomen. Voor Draka - fabrikant van kabels voor onder meer liften, windmolens en de automobielindustrie - biedt de overname een kans om de al jaren aanhoudende inkrimping op de kabelmarkt aan te pakken. Daardoor kwamen de resultaten van het bedrijf de voorbije jaren gevoelig onder druk te staan. Twee jaar geleden leed Draka ruim 18 miljoen euro verlies. Vorig jaar boekte het bedrijf door bezuinigingen een kleine nettowinst van 5 miljoen euro.


De Europese Centrale Bank (ECB) verhoogt haar basisrente van 1 procent tot 1,25 procent. Voor het eerst sinds de financiële crisis en de zware recessie die daarop volgde, verstrakt de Europese Centrale Bank haar monetair beleid. Daarmee komt een einde aan een lange periode van uitzonderlijk lage rente. Bovendien lijkt het erop dat er verdere renteverhogingen in de pijplijn zitten. Met de renteverhoging komt een einde aan een periode van drieëntwintig maanden van uitzonderlijk lage rente. De Europese Centrale Bank verlaagde bijna twee jaar geleden de basisrente tot de recordlaagte van 1 procent. Bij een lage basisrente is het goedkoper om geld te lenen. Met de verhoging van de basisrente wil men de ontsporing van de inflatie voorkomen.


Na Griekenland en Ierland wordt Portugal het derde land dat door Europa en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) van de financiële ondergang gered moet worden. De vraag om hulp was, zeker sinds de val van de Portugese regering, onvermijdelijk geworden. Dat heeft José Socrates, de ontslagnemende Portugese premier, gezegd. Tot op het allerlaatste ogenblik had de Portugese regering nog met klem ontkend dat tot die stap zou overgegaan moeten worden. Doordat Portugal een recordrente op een nieuwe staatslening moest betalen, was nochtans duidelijk geworden dat actie nodig was. Geraamd wordt dat Portugal een bedrag van 90 miljard euro steun zal moeten vragen.


De Spaanse regering verwacht dat de economie volgend jaar met 2,3 procent zal groeien. Eerder was nog een groei van 2,5 procent in het vooruitzicht gesteld. Voor het jaar daarop werd de verwachting van 2,7 procent naar 2,4 procent teruggeschroefd. De verwachtingen werden naar beneden bijgesteld omdat het herstel van de Spaanse economie nog altijd problematisch blijft. Elena Salgado, Spaans minister van economie, merkte op dat de groeiverwachtingen voor dit jaar gehandhaafd blijven op een stijging met 1,3 procent. De werkloosheidsgraad zou echter op 19,8 procent in plaats van 19,3 procent liggen. Nog volgens de verwachtingen zou de Spaanse werkloosheidsgraad - momenteel de hoogste in heel Europa - over drie jaar geleidelijk gedaald moeten zijn tot 16 procent.


Duizenden medewerkers van autobedrijf Saab, eigendom van het Nederlandse Spyker Cars, hebben vrijaf gekregen omdat in de fabriek in Trollhättan niet kan worden gemerkt. Er kon niet exact worden gezegd wanneer de productie zou heropgestart worden. Saab heeft ongeveer 3.400 mensen in dienst. De productie moest worden stopgezet omdat de leveranciers niet meer willen leveren tot de facturen opnieuw worden betaald. Saab zou vijftig belangrijke onderaannemers hebben, waarvan zeker vier grote bedrijven met leveringen zouden zijn gestopt. Er is wel een lening van de Europese Investeringsbank op komst. Ook zou de Russische investeerder Vladimir Antonov ongeveer 375 miljoen euro aan leningen voor Saab willen loskrijgen bij vijf grote Europese banken.


De Duitse groep Eckert & Ziegler trekt zijn vijandig bod op het Amerikaanse Theragenics in. Het Duitse bedrijf vindt het te duur om tegen de vijandige raad van bestuur van Theragenics te moeten opboksen. Eckert & Ziegler deed midden maart een niet-bindend bod op Theragenics, waarbij het Amerikaanse bedrijf gewaardeerd werd op 74 miljoen euro. Omdat onderhandelingen met de raad van bestuur tot tweemaal toe mislukten, stapte Eckert & Ziegler rechtstreeks naar de aandeelhouders. Het was de bedoeling om het bedrijf volledig in handen te krijgen. Nadat het Duitse bedrijf het bod had bekendgemaakt, stuurde de raad van bestuur van Theragenics echter een brief waarin stond dat het bod hun bedrijf zwaar onderwaardeerde en dat verdere discussie niet wenselijk waren.


De Britse winkelketen HMV heeft voor de derde keer in drie maanden gewaarschuwd voor tegenvallende resultaten. De Britse onderneming merkte daarbij op dat de marktomstandigheden blijven tegenzitten. De keten, die ongeveer zevenhonderd winkels heeft in zeven landen, verwacht nu dat de winst zal uitkomen op 30 miljoen pond. Vorige maand ging HMV nog uit van een winst van bijna 45 miljoen pond. Sinds die laatste rapportage zijn de marktomstandigheden volgens het bedrijf echter moeilijk gebleven. De banken blijven de onderneming echter ondersteunen en hebben de keten een uitstel van twee maanden verleend. Waarnemers achten het echter niet onmogelijk dat de keten op een opsplitsing aan het afsturen is.


De Nederlandse maritieme groep Boskalis zal de volgend twee jaar ongeveer 1 miljard euro investeren. Met het oog op toekomstige groei van de vraag naar energie en een opleving van de wereldhandel gaat dat geld naar eigen zeggen vooral naar uitbreiding van de vloot. Onder meer zal het schip W.D. Fairway, dat vier jaar geleden na een aanvaring als een totaal verlies werd beschouwd, weer in de vaart nemen. Ook wordt er geïnvesteerd in een zogeheten megacutter en drie kleinere schepen. De onderneming uit Papendrecht ziet op de langere termijn vooral gunstige groeiperspectieven voor de diensten aan de energie-industrie en in de ontwikkeling van havens. In specifieke regio's is er bovendien een groeiende vraag naar landaanwinning en kustbescherming.


Meer Nieuws

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home