Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, March 14, 2011

Europa positief over vorderingen gezonde voeding

De Europese Unie heeft de voorbije periode positieve resultaten geboekt in zijn doelstelling om de gezondheid van de bevolking te verbeteren. Dat zegt Josephine Wills, directeur-generaal van de European Food Information Council, gezegd in een reactie op kritiek die onder meer het European Union Platform on Diet, Physical Activity and Health krijgt voor zijn gebrekkige resultaten in de strijd tegen obesitas. Wills merkt op dat er weliswaar geen concrete resultaten kunnen worden aangegeven, maar zonder de ondernomen acties zou het obesitas-probleem volgens haar veel erger zijn geweest.

"In een evaluatierapport vorig jaar werd al opgemerkt dat een aantal verbeteringen op het gebied van Europese gezondheidszorg zonder de acties van het platform niet zouden kunnen gerealiseerd zijn," merkt Josephine Wills op tegenover het webmagazine Foodnavigator.com. "Onder meer in reclame en marketing voor kinderen, is zelfregulatie van de sector een bijzonder efficiƫnte manier geweest om de blootstelling van kinderen aan promotie voor ongezonde voeding terug te schroeven."

Wills wijst daarbij op cijfers van de World Federation of Advertisers, waarin opgemerkt wordt dat initiatieven van de Europese Unie de blootstelling van jongeren tot twaalf jaar aan televisie-reclame de voorbije zes jaar met 36 procent is gedaald. Bij producten zonder een positieve voedingswaarde zou er een daling met 60 procent zijn opgetekend. Bovendien merkt Wills op dat de gehaltes aan zout, vet en suiker in de Europese voeding met 25 procent tot 50 procent is gedaald.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home