Sociale netwerk voor sommige vrouwen platform voor zelfbevestiging
Vrouwen die hun zelfbeeld baseren op hun uiterlijk, blijken meer foto's online te plaatsen en houden er op sociale netwerksites ook een groter aantal vrienden op na. Dat is de conclusie van een onderzoek van de University of Buffalo. De wetenschappers stellen dat deze vrouwen met het publiceren van foto's op een positieve feedback rekenen en bevestigd willen worden in hun zelfbeeld. Vrouwen die vooral terugvallen op morele waarden of hun capaciteiten, zouden volgens de onderzoekers minder foto's publiceren.
"Uit het onderzoek blijkt dat er duidelijke verschillen kunnen worden opgetekend in het sociale netwerkgedrag van mannen en vrouwen," merkt onderzoeksleider Michael Stefanone op tegenover het webmagazine Psychcentral.com op. "Dat kan wellicht teruggebracht worden de culturele focus op het vrouwelijke beeld en uiterlijk. Dat is misschien stereotiep en voorspelbaar, maar het is ook teleurstellend dat vrouwen vandaag nog steeds hun zelfbeeld baseren op hun uiterlijk en de nood voelen zichzelf te promoten."
De onderzoekers voegen er aan toe dat daarbij ook de populaire media en reality-televisie, die bijzonder veel aandacht besteden aan het uiterlijk van de vrouw, wellicht een belangrijke rol spelen. Stefanone merkt op dat het onderzoek een idee biedt op welke manier persoonlijke identiteiten worden ontwikkeld en onderhouden. Het onderzoek biedt volgens hem dan ook een kader voor verder onderzoek rond de opbouw van de identiteit, sociale interactie en mediagebruik in een snel veranderende communicatie-omgeving.
"Uit het onderzoek blijkt dat er duidelijke verschillen kunnen worden opgetekend in het sociale netwerkgedrag van mannen en vrouwen," merkt onderzoeksleider Michael Stefanone op tegenover het webmagazine Psychcentral.com op. "Dat kan wellicht teruggebracht worden de culturele focus op het vrouwelijke beeld en uiterlijk. Dat is misschien stereotiep en voorspelbaar, maar het is ook teleurstellend dat vrouwen vandaag nog steeds hun zelfbeeld baseren op hun uiterlijk en de nood voelen zichzelf te promoten."
De onderzoekers voegen er aan toe dat daarbij ook de populaire media en reality-televisie, die bijzonder veel aandacht besteden aan het uiterlijk van de vrouw, wellicht een belangrijke rol spelen. Stefanone merkt op dat het onderzoek een idee biedt op welke manier persoonlijke identiteiten worden ontwikkeld en onderhouden. Het onderzoek biedt volgens hem dan ook een kader voor verder onderzoek rond de opbouw van de identiteit, sociale interactie en mediagebruik in een snel veranderende communicatie-omgeving.
Labels: sociale netwerken
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home