Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, March 13, 2011

Wereldwijde imago van Brazilië blijft stijgen

Steeds meer mensen vinden dat Brazilië een positieve invloed heeft op de wereld. Dat blijkt uit een internationale enquête van de BBC World Service. Daarbij wordt opgemerkt dat 49 procent van de respondenten een positieve impressie hebben over Brazilië. Vorig jaar stelde 40 procent van de ondervraagden zich positief op tegenover Brazilië. Dat is volgens de BBC World Service de grootste vooruitgang van alle onderzochte landen. Zuid-Afrika, vorig jaar organisator van het wereldkampioenschap voetbal, kende de tweede grootste vooruitgang.

Duitsland blijft wereldwijd het meest populaire land, gevolgd door Groot-Brittannië. Daarbij wordt opgemerkt dat de populariteit van zowel Groot-Brittannië als de Verenigde Staten de voorbije jaren opnieuw is gestegen. "Het meest opmerkelijke is echter de toenemende geloofwaardigheid van de groeilanden Brazilië en Zuid-Afrika," merkt onderzoeksleider Doug Miller, voorzitter van het onderzoeksbureau GlobeScan, op.

Volgens de onderzoekers is de positieve houding tegenover Brazilië nog gegroeid door de succesvolle democratische machtsoverdracht van president Lula da Silva naar zijn opvolgster Dilma Rousseff, de eerste vrouwelijke president van het land. Er wordt aan toegevoegd dat de houding tegenover Brazilië in de Amerikaanse en West-Europese landen, op uitzondering van Duitsland, bijzonder positief is. In de andere groeilanden Rusland en India is die positieve houding minder uitgesproken. In China hebben zelfs meer mensen een negatieve perceptie tegenover Brazilië dan voorstanders.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home